تبلیغات
http://hamkaran.biz/images/115_banner_nakhon.gif


http://hamkaran.biz/images/1290406529.gif






جلوه هایی از هنر و جذابیت جلوه هایی از هنر و جذابیت - ویتامین E و خواص آن
 

ویتامین E و خواص آن

نویسنده: sara موضوع: پزشکی و سلامت و تناسب اندام، 

 

ویتامین E و خواص آن

 

 

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و اصولا ویتامینهای محلول در چربی، در كبد و بافتهای چربی ذخیره می‌شونداین ویتامین در هشت فرم وجود دارد كه هركدام فعالیتهای بیولوژیكی خاص خود را دارا می‌باشند.

 

 

 ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و اصولا ویتامینهای محلول در چربی، در كبد و بافتهای چربی ذخیره می‌شونداین ویتامین در هشت فرم وجود دارد كه هركدام فعالیتهای بیولوژیكی خاص خود را دارا می‌باشند.

فرم فعال ویتامین ‌E‌ "آلفا توکوفرول" نام دارد که یک آنتى اکسیدان قوى بیولوژیکى محسوب مى‌شود. این ویتامین نقش اساسى در ایمنى بدن و همچنین مرمت و ترمیم ‌DNA‌ و دیگرفرایندهاى متابولیکى دارد.

تحقیقات نشان می دهد كه ویتامین «ای» در مقابل بسیاری از بیماری ها به بدن كمك می كند و سلول ها را از انواع مشخصی از آسیب ها حفظ كرده، طول عمر آنها را افزایش می دهد. این خاصیت ویتامین «ای» در طول زمان باعث كند شدن آسیب سلولی میشود كه به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد.
شخصى که به علت ناتوانى در ترشح صفرا یا به علت بى‌نظمى در متابولیسم چربى‌ها قادربه جذب چربى نباشد درخطر کمبود ویتامین ‌E‌ قرار مى‌گیرد. نوزادان کم وزن و نارس نیزدر خطر کمبود این ویتامین هستند همچنین سطح ویتامین ‌E‌ خون ممکن است با کمبود روى کاهش یابد.

همانطور که بیان شد ویتامینE یک آنتی اکسیدان است بنابراین ویتامین "ای" نقش مهمی در درمان بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پوست، دهان و گلو، معده، روده بزرگ پستان و غده پروستات ایفا می كند. همچنین خطر ابتلا به سرطان های ریه، مری و دهانه رحم را كاهش می دهد به نظر می رسد ویتامین «ای» سلولهای طبیعی بدن را در مقابل اثرات شیمی درمانی حفظ می كند، اما سلولهای سرطانی زخم پذیر را باقی می گذارد.  همچنین ویتامین E به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان نقش محافظتی در بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

روغن‌های گیاهی مثل بادام زمینی،  سویا،  ذرت، آفتابگردان و جوانه گندم مهم‌ترین منابع غذایی ویتامین E  به‌شمار می‌روند. سایر منابع شامل دانه‌های روغنی،  بذرها،  دانه‌های کامل( سبوس‌دار) و سبزی‌های برگ سبز است. بعضی از غذاهای اصلی مانند شیر و تخم مرغ،  گوشت، ماهی و مرغ حاوی مقادیر کمی ‌از ویتامین E هستند.  از دیگر منابع خوب ویتامین E،  خشکبار، حبوبات و غلات آماده است.

 

 

برچسب ها: ویتامین E، ویتامین Eو خواص آن، خواص ویتامین ها، میگرن،  

() نظرات